• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59194
+
-

پیکر آیت‌الله محقق کابلی  در قم تشییع شد

خبر کوتاه

پیکر مطهر آیت‌الله «قربانعلی محقق کابلی» از علمای افغانستانی مقیم قم با حضور گسترده افغانستانی‌های مقیم ایران و قشرهای مختلف مردم ولایتمدار و انقلابی قم تشییع و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

به گزارش ایرنا،  مراسم باشکوه تشییع پیکر این عالم ربانی که در سن ۹۱ سالگی دارفانی را وداع گفت، روز پنجشنبه( 23 خرداد) از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم آغاز و تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داشت. نمایندگان مراجع عظام تقلید، علما و روحانیون افغانستانی، مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم و مسئولان استانی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله محقق کابلی شرکت داشتند.

مردم متدین شهر قم به همراه افغانستانی‌های مقیم کشور پیکر مطهر آیت‌الله محقق کابلی را تا حرم مطهر تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله محمد باقر فاضل بهسودی از علمای افغانستان و طواف گرداگرد ضریح مطهر کریمه اهل بیت(س)، دراین مکان مقدس به خاک سپرده شد.


آیین گرامیداشت آیت‌الله کابلی 

 آیین بزرگداشت ارتحال آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم با حضور افغانستانی‌های مقیم ایران، مسئولان و قشرهای مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد. 

در این مراسم باشکوه که آیات عظام مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سبحانی و علوی گرگانی، آیات اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، خرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، کعبی و فاضل لنکرانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بهرام سرمست استاندار قم و برخی از مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم گفت: در تاریخ اسلام برجسته‌ترین عالمان و شخصیت‌های سیاسی، فقهی و ادبی از کشور افغانستان بودند. از این رو نباید به دشمنان اجازه داد که این چنین با سرنوشت این ملت بازی کنند.

آیت‌الله «محسن اراکی» بیان کرد: علمای بزرگی همچون آیت‌الله محقق کابلی تلاش فراوانی در عرصه مبارزه و مجاهدت علیه استکبار به خرج دادند.

وی با تأکید بر این‌که طلاب حوزه‌های علمیه و جوانان افغانستان راه این مرد بزرگ را ادامه دهند و با بصیرت و روشن‌بینی توطئه دشمن را بشناسند گفت: مردم افغانستان دشمن را از خاک کشورشان بیرون کنند و زمام امور را به دست بگیرند و این مملکت را به جایگاهی که شایسته آن است برسانند.

آیت‌الله اراکی اضافه کرد: افغانستان شایسته این است که با توجه به سوابق تاریخی و ارزش‌هایی که در این ملت وجود دارد، به یکی از برجسته‌ترین کشورهای جهان تبدیل شود. 

وی همچنین نقش مرحوم آیت‌الله محقق کابلی را در عرصه‌های گوناگون علم و فقاهت برجسته و این شخصیت بزرگ را دارای احاطه بر رشته‌های مختلف علوم اسلامی دانست و افزود: آن فقیه زاهد و با تقوی در عرصه عمل ده‌ها سال مبارزه مستمر، تاسیس موسسه‌ها، کارهای اجتماعی و رسیدگی به مشکل‌های مردم را در کارنامه پرافتخار زندگی با برکت خود دارد و علما و فقیهان بزرگی از این دست برای مکتب تشیع افتخار بزرگی به شمار می‌آیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید